Preview

History and Archives

Advanced search

Pedagogical interaction between the teacher and the studentin higher school within a new educational paradigm

Abstract

The article deals with the problem of developing professional and semantic interaction between the teacher and the student in modern higher education. The author analyses questions of shaping students’ critical thinking, peculiarities of working with information, as well as doing comparative analysis of texts. The article presents a hierarchy of positions which the student can occupy in educational process depending on how independent he is in his activity. The article also shows the dynamics of interaction of positions in reflexive relations and a system of didactic approaches, which build up the exterior structure of interaction between the teacher and the student.

About the Author

Tatiana Baranova
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Сенько Ю.В., Фроловская М.Н. Педагогика понимания. М.: Дрофа, 2007. С. 129-132.

2. Полат Е.С., Бухаркина М.Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: Академия, 2007. С. 111-113.

3. Борытко Н.М. Теория и практика становления профессиональной позиции педагога-воспитателя в системе непрерывного образования: Дис. … д-ра пед. наук. Волгоград, 2001. С. 12-13.

4. Франкл В. Человек в поисках смысла: Сб. / Пер. с англ. и нем. М.: Прогресс, 1990. С. 114.

5. Халилова Л.А. Иностранный язык в Историко-архивном институте РГГУ: модульная система обучения // Иностранный язык в профессионально-ориентированном контексте: Сб. ст. М., 2007. С. 4-11.

6. Бахтин М.М. К методологии гуманитарных наук // Эстетика словесного творчества. 2-е изд. М.: Искусство, 1986. С. 381-393.

7. Панов В.И. Психодидактика образовательных систем. Теория и практика. СПб.: Питер, 2007. С. 29-31.


Review

For citations:


Baranova T. Pedagogical interaction between the teacher and the studentin higher school within a new educational paradigm. History and Archives. 2015;(1):145-153. (In Russ.)

Views: 325


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-6541 (Print)